El naixement del cervell femení

El sentit comú ens indica que els nens i les nenes es comporten de manera diferent, ho veiem cada dia pels carrers, a casa o a les escoles. Però el que la cultura no ens ha ensenyat, és que en realitat és el cervell el que dicta la diferència d’aquestes conductes. 

La primera cosa que el cervell femení indueix a fer a un nadó és precisament estudiar els rostres. Desenvolupament un contacte visual important i busquen amb els ulls qualsevol cosa de l’entorn canviant, de manera que a les poques setmanes ja responen amb un somriure. Respecte als nens, aquest contacte visual es centra en objectes mòbils, llums, poms de portes, etc., però difícilment a les cares. Les nenes neixen interessades amb l’expressió emocional. S’interpreten entre elles a partir de la mirada, el contacte o qualsevol altre reacció de la gent amb la que es relacionen. La manca d’expressió facial provoca molta confusió en una nena. Aquesta facultat ve donada per un cervell que, al néixer, és més madur que el d’un nen i que es desenvolupa més ràpidament al llarg d’un als dos anys. 

L’empatia és una altre conducta diferent en els cervells dels nadons. Una nena petita és capaç d’harmonitzar més fàcilment amb la mare i respondre amb més rapidesa a una conducta tranquil·litzadora que aturi la seva “rabieta”.

Aproximadament als 18 mesos, s’inicia una etapa anomenada pubertat infantil; període que dura només nou mesos en els nens però 24 en les nenes. Durant aquesta etapa, els ovaris comencen a produir grans quantitats d’estrògens que impregnen el cervell de la nena. Els científics consideren que aquests fluxos d’estrògens són necessaris pel desenvolupament dels ovaris i el cervell relacionat amb la reproducció. L’estrogen prepara els circuits cerebrals femenins congènits per adquirir en les nenes aptituds socials i promoure la fertilitat. Per aquesta raó, algunes nenes són tan pròximes emocionalment quan només porten els bolquers. 

A partir de diversos estudis, s’ha objectivat com de la mare s’hereda quelcom més que els gens. Una nena incorpora el sistema nerviós de la seva mare al seu propi. “L’entorn del sistema nerviós” que una nena absorbeix durant els dos primers anys de vida constitueix una imatge de la realitat que l’afectarà la resta de la seva vida. Aquesta incorporació neurològica comença en el curs de l’embaràs. L’estrès matern durant la gestació provoca efectes en les reaccions hormonals de l’emoció i l’estrès, especialment en la descendència femenina. 

 

Cap als dos anys i mig d’edat, acaba la pubertat infantil. La corrent d’estrògens que arriba dels ovaris s’atura temporalment, desconeixent-se com. És el moment en què una nena es dedica a la seva millor amiga i, fins i tot, no gaudeix jugant amb nens.

 

Actualment, encara es desconeix la causa de que es prefereixi companys de joc del mateix sexe. Una de les teories és que pot ser degut a les diferències cerebrals bàsiques. Les aptituds socials, verbals i la capacitat per relacionar-se en les nenes es desenvolupen anys abans que els nens. Els nens es diverteixen amb la lluita, els simulacres de combats, els jocs de cotxes, camions, espases, armes, joguines sonores, etc. 

Si ets progenitor d’una nena, estaràs d’acord que no sempre són tan obedients i bones com la cultura ens vol fer creure. Durant la fase juvenil, les nenes petites no mostren normalment agressivitat en forma de jocs, no lluiten ni simulen enfrontaments amb altres nenes. Però, no us enganyeu, això no significa que el seu cervell no tingui els circuits adequats per aconseguir el que es proposen ni que puguin tornar-se manipuladores per aconseguir el que volen. Quins son els objectius que dicta el cervell d’una nena petita? Establir relacions, crear comunicació, organitzar i dirigir un món d’una nena el centra del qual sigui ella. Per tant, arriba el que és conegut com el cervell manaire.      

  •  Per saber-ne més: Brinzendine, L. (2014) El Cerebro Femenino: comprender la mente de la mujer a través de la ciencia. Editorial: RBA. 

4 trucs per ser una mica més feliç

Existeixen per internet mil i un articles, llibres d’autoajuda o consells per ajudar-nos a ser més feliços. Per desgràcia, o tot el contrari, jo no els hi faig massa cas, a no ser que es basin amb els coneixements de les neurociències.

 

Alex Korb, investigador en neurociències, ha publicat un llibre anomenat The Upward Spiral: using Neuroscience to reverse the course of depression, ones mall change at a time (L’espiral ascendent: l’ús de la Neurociència per revertir el curs de la depressió, un petit canvi a temps), en el qual explica diferents trucs per ajudar-nos a ser més feliços i basats amb els coneixements de la neurociència. 

1. La pregunta més important a fer-nos quan estem tristos:

A vegades ens podem sentir tristos o culpables, tot i que no tinguem cap motiu per estar-ho. Senzillament, ens envaeix aquesta sensació i fa que tot sigui de color negre. Per què? Per què estem tant preocupats?

De manera breu, preocupar-nos fa al nostre cervell sentir-nos una mica millor (el menys estàs fent alguna cosa sobre els teus problemes).

 

“Preocupar-nos pot ajudar el sistema límbic a través de l’activació del còrtex prefrontal medial i disminuir l’activitat de l’amigdala. Això pot semblar contraproduent, però aquesta activació fa que quan estem ansiosos fer quelcom al respecte (encara que només sigui preocupar-nos) és millor que no fer res.”

 

Però preocupar-nos, sentir-nos culpables o avergonyits són solucions horribles a llarg termini. Per tant, què aconsellen els neurocientífics que hem de fer? Pregunta’t a tu mateix:

 

De què estic agraït a la meva vida?

Sí, la gratitud és increïble i a més afecte al nostre cervell a un nivell biològic.

Saps el que fan molts anidepressius? Augmentar el neurotransmissor dopamina, el mateix que fa la gratitud.

Saps el que fa el Prozac? Augmentar el neurotransmissor serotonina, el mateix que fa la gratitud.

 

“Un del poders de la gratitud és que augmenta la serotonina. Intentar pensar en coses de les que estem agraïts fa que ens forcem a focalitzar en aspectes positius de la nostra vida. Aquest acte simple augmenta la producció de serotonina en el còrtex singular anterior.”

 

Soc conscient que en els moments més focus pot ser impossible trobar quelcom que estiguem agraïts, però és tan sols la cerca que ja genera aquest efecte.

 

“No és trobar la gratitud el que importa més, és recordar a fer la cerca. Recordar ser agraïts és una forma d’intel·ligència emocional (...). Amb una intel·ligència emocional elevada, ens suposarà un menor esforç a ser agraïts.

2. Etiqueta els sentiments negatius:

Et sents horrible. D’acord, però posa-li un nom a això horrible. Tristesa? Ansietat? Irritabilitat?

 

“...en un estudi amb Ressonància Magnètica funcional, anomenat Posant els sentiments dins de paraules, els participants varen observar diverses fotografies on apareixien expressions facials de les emocions. Com era d’esperar, durant l’observació de l’emoció cada participant va activar l’estructura del cervell implicada, l’amígdala. No obstant, quan se’ls hi demanava que diguessin el nom de l’emoció, el còrtex prefrontal ventrolateral entrava en acció, reduint l’activitat emocional de l’amígdala. En altres paraules, reconèixer conscientment les emocions redueix el seu impacte.”

 

Per tant, com podem nosaltres “etiquetar” les emocions?

 

“...només es necessiten poques paraules per descriure l’emoció i, idealment, utilitzar llenguatge simbòlic per simplificar les nostres experiències. Aquest procediment implica l’activació del teu còrtex prefrontal, el qual redueix l’activació del sistema límbic (implicat en les emocions). Per tant, descriu una emoció només amb una o dues paraules i t’ajudarà a reduir-la.”

 

De fet, posar un nom a les emocions també té un efecte en els altres. Aquest mètode és una de les principals eines que utilitzen els negociadors de la FBI.

3. Pren una decisió:

Alguna vegada has pres una decisió i el teu cervell ja ha descansat? Malauradament, això no sol passar sempre.

La ciència ha demostrat com prendre decisions redueix l’ansietat i la preocupació.

 

“Prendre decisions inclou crear intencions i establir objectius, tots tres implicats en el mateix circuit neuronal que implica el còrtex prefrontal, el qual ajuda a reduir l’ansietat i la preocupació.”

 

No obstant, prendre decisions sol ser un procés difícil. Per tant, quin tipus de decisions hauríem de prendre? Doncs una decisió “suficientment bona”. No hem d’estar segurs que és la millor al 100%, ja que tots sabem que ser perfeccionistes ens pot provocar estrès.  

 

“...reconèixer que la decisió escollida és suficientment bona ajuda a activar les àrees prefrontals dorsolaterals, les quals ens ajuden a sentir-nos més sota control...”

 

En resum, quan prenem una decisió el nostre cervell es sent sota control i, conseqüentment, reduïm l’estrès.

Decidir també augmenta el plaer

“Decidir de forma activa provoca canvis en els circuits atencionals i com ens sentim respecte l’acció. També augmenta la producció de dopamina.”

 

Si tu decideixes quelcom perquè és el que s’ha de fer o el que hauries de fer, no és realment una decisió important i, per tant, el teu cervell no obtindrà el plaer esperat. Per exemple; si volem introduir l’exercici físic en la nostra vida i només ho fem perquè és el que hem de fer, l’únic que ens provocarà és estrès.

 

Tal i com diu l’autor Alex Korb: “ No només triem les coses que ens agraden, també ens agraden les coses que triem.”

 

D’acord, serem agraïts, etiquetarem les emocions negatives i prendrem més decisions. Però, tot això sembla una prescripció per la felicitat individual. És important introduir les altres persones.

  4.   Contacte amb les persones:

Necessitem el contacte corporal amb les persones, l’amor i l’acceptació dels altres. Les relacions són molt importants pel sentiment de felicitat en el nostre cervell.

 

Una de les vies primàries per obtenir oxitocina és a través de tocar. Òbviament, no sempre és apropiat tocar a totes les persones, però donar la mà o un copet a l’esquena és normalment suficient. Amb les persones que tenim més relació, el contacte pot ser més freqüent.”

 

El contacte corporal amb una persona que estimem reduïm el nostre dolor. Per tant, cal abraçar cada dia, i no una abraçada curta, sinó que els neurocientífics recomanen abraçades llargues.

 

“Una abraçada especialment llarga ajuda a produir el neurotransmissor i hormona de l’oxitocina, la qual redueix l’activació de l’amigdala.”

 

Diferents estudis han demostrat que donar cinc abraçades al dia durant quatre setmanes augmenta la felicitat.

Per tant, passa temps amb altres persones i abraça!



Déjà vu

Qui no ha tingut mi la sensació d’estar repetint una experiència ja viscuda? O tenir la sensació inquietant que allò que està passant al nostre voltant ho hem somiat? Aquest fenomen és normal en les persones sanes, i s’anomena Déjà vu (ja vist).


Spatt (2002) explica que aquest fenomen és el resultat de l’activitat defectuosa del sistema de reconeixement de la memòria, el qual es localitza en el gir parahipocampal i les seves connexions corticals. Aquest sistema de memòria és el responsable de la familiaritat, és a dir, la sensació de que quelcom ens sona però que no recordem en quin moment va passar. Quan aquestes estructures s’alteren breument, juntament amb el bon funcionament d’altres parts del cervell implicades en la memòria, desencadenen el dejà vu provocant que el nostre cervell cregui que aquella situació ja l’hem viscuda anteriorment. L’immediata identificació que allò realment no ha passat abans és el que diferencia aquest fet de les al·lucinacions i les falses memòries.


Durant la vivència del Déjà vu, un creu, durant breus segons, reconèixer cada petit detall de l’escena, però ens és impossible reconèixer el que passa més enllà de l’entorn de la situació, com si estiguéssim mirant una fotografia. Aquest fet es contraposa a quan recordem; quan retornem a algun lloc on fa molt temps que no hi hem estat, tot ens sembla una mica diferent de com ho recordàvem i hom no està segur de quins detalls han canviat i de quins no. No obstant, recordaríem els entorns d’aquell paisatge o, fins i tot, el camí per tornar a casa.


El Déjà vu pot produir-se quan alguns detalls de l’escena actual s’assemblen a certes particularitats de vivències prèvies. Per exemple, les olors, el to de veu d’una persona quan ens parla, com estan col·locades les persones, una cançó...


Per tant, si en algun moment vius aquest peculiar fenomen anomenat Déjà vu, pensa que, encara que sigui de forma errònia i que només sigui un instant, el cervell et dóna l’oportunitat de viure aquell moment dues vegades.


Gimnàstica Neuròbica

El neurocientífic estatunidenc Larry Katz, autor del llibre Mantengui viu el seu cervell (Kepp your brain alive), ha dissenyat una rutina de més de 80 exercicis especials per conservar en forma les connexions neurològiques del cervell, els quals han pres el nom de gimnàstica neurològica. Katz argumenta que, així com el cos necessita fer exercicis per conservar-se en plena forma i equilibri, la ment també necessita entrenament i estimulació, especialment a partir de certes edats. L’objectiu de la neuròbica és fer tot el contrari als actes automàtics (que tenen lloc a partir de la seva consolidació a les memòries procedimentals) i forçar el cervell a fer un esforç addicional. 

Les vint recomanacions principals de la gimnàstica neuròbica són:

  1. Posa’t el rellotge en el canell contrari.
  2. Camina cap endarrere per dins a casa teva.
  3. Vesteix-te amb els ulls tancats.
  4.  Estimula el paladar, i la memòria gustativa, provant menjars diferents.
  5. Mires les fotos al revés, fixant amb detalls els quals mai hi havies prestat atenció.
  6. Mira el rellotge davant un mirall per veure l’hora al revés.
  7. Canvia’t de costat el ratolí de l’ordinador.
  8. Escriu o renta’t les dents utilitzant la mà contraria a la que estàs acostuma’t.
  9. Camí a la feina, combina trajectes diferents als habituals.
  10. Introdueix petits canvis en els teus hàbits, transformant-los en desafiaments pel teu cervell.
  11. Fulleja alguna revista i busca una foto que et cridi l’atenció. Després pensa en vint-i-cinc adjectius que creguis que descriuen la imatge o tema fotografiat.
  12. Quan vagis a un restaurant, intenta que el teu paladar identifiqui els ingredients que formen el plat escollit i concentra’t amb els sabors més sotils.
  13. Quan entris a un espai amb moltes persones, intenta calcular quantes persones estan en el costat dret i quantes en l’esquerre.
  14. Selecciona una frase d’un llibre i intenta formar una frase diferent utilitzant les mateixes paraules.
  15. Prova a jugar a algun joc o fer alguna activitat que no hagis practicat mai.
  16. Compra’t un trencaclosques i intenta encaixar les peces correctes el més ràpid que puguis cronometrant el temps. Repeteix l’exercici per veure els teus progressos.
  17. Intenta memoritzar la llista completa de la compra.
  18. Consulta el diccionari i aprèn una nova paraula cada dia i intenta utilitzar-la en les teves converses quotidianes.
  19. Escolta les noticies de la radio o la televisió tan ràpid com et despertis i més tard fes una llista mental amb les més importants.
  20. Al llegir una paraula, pensa amb cinc més que comencin amb la mateixa lletra. 

Test de Concentració!

A continuació s’explica un test per avaluar la capacitat de concentració de l’atenció i detecció visual inventat a Rússia, el qual fou dissenyat per registrar aquesta capacitat cognitiva en els pilots aeris militars de la URS.

Soc conscient que el teu fi no és pilotar un avió, però sí millor el rendiment de la memòria, i sense una bona concentració serà difícil. 

INSTRUCCIONS:

Posa el cronòmetre a cero i calcula el temps que tardes a localitzar en la imatge els números de l’1 al 90 de manera seqüencial.  

Online

QUALIFICACIONS:

  • Entre 5-10 minuts: capacitat de concentració excepcional!
  • Entre 10-15 minuts: molt bona capacitat de concentració.
  • Entre 15-20 minuts: capacitat de concentració acceptable.
  • Entre 20-25 minuts: practica amb més exercicis per millorar la teva concentració.
  • Més de 25 minuts o has abandonat abans de finalitzar: si sents que et costa prestar atenció en determinades situacions et pot interessar consultar a un professional per consultar el motiu de la teva falta de concentració.

Menopausa

"Com l'adolescència però sense gràcia..."

La mitjana d’edat de la menopausa és de cinquanta-i-set anys i mig. Es produeix dotze mesos després de l’últim període de la dona, dotze mesos després de que els ovaris hagin deixat de produir les hormones que impulsaven circuits de comunicació i emoció, les ganes de cuidar i donar i la necessitat d’evitar conflictes. Els circuits segueixen existint, però el combustible per fer funcionar el motor a començat a esgotar-se, provocant una distorsió important de com la dona percep la realitat que l’envolta.

 

 

L’inici d’aquesta nova etapa ja és accidentat; la perimanopausa. Les hormones de la dona han estat modificant-se durant vint anys abans de que comenci la menopausa. A partir de, aproximadament, els quaranta-i-tres anys, el cervell femení es torna menys sensible als estrògens (hormones femenines), provocant una cascada de símptomes que poden variar de mes en mes i d’any en any, que cursen des dels accessos de calor i de dolor a les articulacions, fins a l’angoixa i a la depressió. Durant aquest procés l’impuls sexual també pot canviar radicalment. Descendeix el nivell d’estrògens i també el de testosterona, el potent combustible sexual.  

  

L’estabilitat de la visió del mon en el cervell femení pot convertir-se en una inseguretat quasi diària, essent un camí accidentat per algunes dones. Aquelles coses que havien set importants per les dones, la connexió social, l’aprovació, els fills, el fet d’estar segures que la família resta unida, deixen de ser la preocupació primordial en la seva ment. La canviant química del cervell femení és la causa de la modificació de la visió del món que es registra en les seves vides.

 

 

Les hormones del cervell formen part del que ens fa dones. Són els combustibles que activen els nostres circuits cerebrals específics del sexe, que deriven en conductes i habilitats típiques de les dones. Per tant, és important ser conscients que durant la menopausa, donat que aquestes entren en un canvi constant, el mon vist a través dels nostres ulls canviarà, però sempre hem de tenir present que és degut a un procés biològic.

 

 

Tot i que el cos i el cervell de cada dona reaccionen de forma diferent als anys següents a la menopausa, per moltes és una època de creixent llibertat i control sobre la seva vida. És menys probable que ens equivoquem o que actuem per impulsos. La nostra supervivència no dependrà del control periòdic i no importarà tant preocupar-nos per com ens sentim i si més per exterioritzar i viure la nostra personalitat apassionada i autèntica. Perdrem la preocupació constant cap els nostres fills i la nostra parella. És també una època en la que ser àvia pot aportar-nos noves alegries, sovint amb manca de complicacions. En la menopausa li falta molt temps al cervell de la dona perquè arribi el moment de retirar-se. És una època intel·lectualment eufòrica en la que ha disminuït la càrrega de cuidar dels fills i la preocupació del cervell maternal. Torna a ser molt important la contribució del treball en la personalitat, la identitat i la realització com a dona.

  •  Per saber-ne més: Brinzendine, L. (2014) El Cerebro Femenino: comprender la mente de la mujer a través de la ciencia. Editorial: RBA.    


És que no m'entens!

Diferències en el processament de les emocions entre homes i dones

Moltes són les diferències entre homes i dones, però una que a les dones ens crida més la atenció és el processament de les emocions: per què no parlen de les seves emocions? Per què no ens entenen a vegades quan estem tristes, o angoixades? Per què no podríem nosaltres tenir aquesta mirada pràctica de les situacions difícils?


Fins fa poc es creia que les diferències sobre com expressen i senten les emociones els homes i les dones es devien només a la educació i, en realitat, la manera com ens eduquen els nostres pares por reforçar o reprimir algunes parts del nostre caràcter, però actualment es sap que el processament emocional en el cervell masculí i femení és diferent.


Les investigacions científiques suggereixen que el nostre cervell té dos sistemes emocionals que treballen simultàniament, sistema de neurones mirall i sistema d’unió parietal temporal, els quals també es poden englobar en els termes empatia emocional i empatia cognitiva respectivament.


Quan ens trobem davant d’una persona trista, que ens explica algun problema, en les dones primer s’activen les neurones mirall, les quals permeten sentir, breument, el mateix dolor emocional que observem a la cara de la persona (empatia emocional) i, seguidament, s’activen els circuits que permeten analitzar i arreglar-ho, l’empatia cognitiva.

Bibliografia: 

Brizendine, L. (2010) El cervell Masculí: Les claus científiques de com pensen i actuen els homes i els nens. Ed. La Magrana. 

El cervell masculí és capaç d’utilitzar el sistema d’unió parietal temporal cap al final de la infantesa, però després de la pubertat, les hormones reproductores masculines poden fer que aquest tingui total preferència. Aquest sistema manté una frontera sòlida entre les emocions del “jo” i de “l’altre”, de manera que fa que els processos de pensament dels homes no es vegin infectats per les emocions d’altres persones. El cervell masculí utilitza aquest sistema per processar cognitivament les emocions i aconseguir una solució per “arreglar-ho ràpid”.


La diferència, motius de la qual els científics encara no han descobert, és que el cervell femení es manté en el sistema de neurones mirall més estona, mentre que el cervell masculí de seguida canvia a l’altre, és a dir, el cervell masculí és com un tren exprés: no s’atura fins que no arriba a la seva destinació final.


Per tant, dones, quan expliquem algun problema o situació que ens angoixa  a la nostra parella, o algun amic del sexe masculí, no espereu la resposta que necessitem: “entenc com et sents”, sinó que ells ens ajudaran aportant alguna solució al problema, pràctica, però no vol dir que no es preocupin.


Com que els homes utilitzen més el sistema d’empatia cognitiva, no entenen perquè les dones volem parlar tanta estona de les nostres emocions per, sovint, acabar d’angoixar-nos encara més. Les responsables són les nostres hormones sexuals; els circuits masculins utilitzen més testosterona i vasopressina, mentre que els femenins estrogen i oxitocina. Aquestes hormones controlen unes determinades parts del cervell de maneres diferents en homes i dones.


Donada l’activació del sistema d’unió parietal temporal és una realitat diària en els homes, per ells és difícil creure que les dones no veuen el món de la mateixa manera que ells. Però l’hi veiem



El cervell ètic

"No facis als altres el que no vols que et facin a tu"

Voldria ensenyar-vos un petit reportatge fet per la Universitat de Navarra en el qual varen fer un estudi sobre com processa el cervell la frase: "No facis als altres el que no vols que et facin a tu".

Primer, us plantejo una situació:

"5 operaris treballen en una via, se'ls acosta a tota velocitat un tren que els atropellarà. Tu et trobes situat a un pont sobre la via i podries impedir la mort dels 5 operaris si empentessis a la persona que tens al teu costat".


Què feries? Per què et decantes; per l'emoció o pel risc-benefici? Seria diferent si la persona que teniu al costat del pont fos un amic vostre? Creus que totes les persones decidim el mateix? 


Per tenir una resposta a les preguntes mireu el breu documental i, en ell, us plantejaran un altre dilema!


Memento Vivere

Podreu observar en la pàgina web i en la pàgina del Facebook que la frase Memento Vivere sempre està present. Aquesta és amb llatí i significa "Enrecorda't de viure". 


Al llarg de la meva formació professional he estat amb pacients els quals la memòria els hi començava a fallar i, a poc a poc, l'anaven perdent junt amb els seus records, històries, persones, amors i la seva identitat. La memòria és una capacitat cognitiva que no li prestem prou atenció quan funciona correctament i que quan falla se'ns escapa entre els dits per molt que la vulguem intentar agafar. 


La memòria pot ser considerada com un dels aspectes més importants de la vida, ja que reflexa les nostres experiències viscudes, ens permet adaptar-nos a cada una de les situacions que se'ns plantegen en el present i ens projecta cap al futur. La memòria, però, no només són records, sinó que és la nostra identitat: qui som, perquè som així, a qui estimem, què ens agrada, de què tenim por...És la pròpia identitat el que fa més por de perdre a les persones amb problemes de memòria, arribar un dia en què et trobes buit, els teus fonaments han marxat i deixes de disfrutar el dia a dia. Sempre recordaré a en Josep, un senyor de 80 anys el qual feia 8 anys que se li havia diagnosticat la Malaltia d'Alzheimer i que repetia a la seva dona, una vegada i una altre, la gran pregunta: "només vull saber si he set bona persona i si t'he fet feliç".    


Ells m'han ajudat a estimar la meva memòria, a intentar agafar els mil i un detalls de cada moment que visc, de tornar a recuperar els mals records i aprendre d'ells i, sobretot, a enrecordar-me cada dia de viure, perquè si un dia faig la pregunta: "he set feliç?" vull que em responguin: "cada dia una mica més!".


A continuació us deixo amb un fragment de la pel·lícula El curiós cas de Benjamin Button, una pel·lícula dirigida per David Fincher i protagonitzada per Brad Pitt al 2008. En ella explica la història de Benjamin, un home que neix amb un cos d'una persona de 90 anys i que a mesura que avancen els dies va rejovenint. El vídeo es veu una escena final on Benjamin li deixa uns consells a la seva filla i jo em quedo amb un: mai és massa tard pers ser qui vols ser. Gaudiu-lo!


I sempre recordeu: Memento Vivere!


No facis res durant 2 minuts!

Aquesta pàgina ens ofereix durant 2 minuts traslladar-nos al davant del mar, escoltant les onades i les gabines, perquè durant dos minuts para, respira i escolta. T'ho mareixes!

 

http://www.donothingfor2minutes.com/