L'ATENCIÓ

Tots ens hem trobat en algun moment en què no ens podem concentrar, o quan ens estan explicant alguna història i  nosaltres tenim la ment molt lluny en aquell moment, o arribar a casa amb el cotxe des de la feina i no ser conscient del trajecte que acabes de fer. Pot ser que alguna vegada deixem les claus dins la nevera mentre guardem la compra, que ens oblidem del què anàvem a dir o ens preguntem si hem tancat amb clau la porta de casa. Perquè ens passa això? La majoria de situacions no és degut a problemes de memòria, sinó de l’ATENCIÓ.

 

 

L’ATENCIÓ és una funció neuropsicològica complexa i, per tant, difícil de definir. Es pot considerar la atenció com una funció cerebral, la qual la seva finalitat és la selecció de, entre multitud d’estímuls sensorials (tacte, oïda i gust) que arriben simultàniament i de manera imparable en el nostre cervell (sons, imatges, olors, etc.), aquelles que són útils i permeten portar a terme una activitat motora o procés mental. També ens permet processar esdeveniment externs, com un pensament o un sentiment).

 

Solhberg i Nateer (2001) proposen una classificació clínica dels diferents tipus d’Atenció:

  • Arousal: Capacitat d’estar desperts i de mantenir la alerta a estímuls externs. És l’activitat general de l’organisme.
  •  Atenció Focal: Habilitat per enfocar l’atenció a un estímul visual, auditiu o tàctil. Per exemple, si sentim un soroll fort al nostre darrera i ens girem per comprovar què està passant.
  •  Atenció sostingudaCapacitat de mantenir una resposta de forma consistent durant un període de temps prolongat. Per exemple; conduir o jugar a algun esport. 
  • Atenció selectiva: Capacitat per seleccionar, entre varies possibilitats, la informació rellevant que s’ha de processar o l’acció apropiada a realitzar, inhibint la atenció a uns estímuls mentre es s’atén a d’altres. Per exemple; mantenir una conversa al mig d’una festa.
  •   Atenció alternant: Capacitat de permetre canviar el focus de atenció entre tasques que impliquin requeriments cognitius diferents, controlant la informació que es processa en cada moment. Per exemple, respondre el telèfon mentre estem fent una tasca a l’ordinador, quan pengem tenim que tornar a la tasca que fèiem inicialment.
  •   Atenció dividida: Capacitat per atendre a dues coses a la vegada. És la capacitat de realitzar la selecció de més d’una informació a la vegada o de més d’un esquema de acció simultània. Per exemple, el nostre dia a dia a la feina o mentre estem conduint i l’acompanyant ens explica alguna cosa. 

 

Durant l’envelliment, la velocitat de processament de la informació disminueix, per tant la atenció selectiva es veu afectada. Les persones grans tenen dificultats en fer més d’una tasca a la vegada.

 

Quan estem estressats, també es veu afectada l’atenció, anem de bòlit, nerviosos i tenim dèficits en la concentració de les tasques que ens toca fer, per això ens queixem de problemes de memòria.

 

Moltes persones que consulten sobre dèficits de memòria en realitat és un dèficit d’atenció, ja que aquesta actua com un botó; si no premem el botó no s’engegarà la màquina (la memòria). És important tenir en compte que el ritme actual de la societat fa que la nostra vida diària, en determinades situacions, sigui un caos tant a nivell físic, familiar, laboral com psíquic. En aquests moments, davant els possibles lapsus o oblits, és important aturar-se, intentar relaxar-se i canviar l’atenció cap a una altra tasca, així segur que més tard allò que volíem recordar apareixerà.

 

En els casos en què aquests lapsus són diaris, afecten al nostre funcionament en la vida diària i alguna persona de confiança del nostre entorn també els ha observat, és recomanable consultor a un professional.

 

Consells per millorar la nostra atenció (sempre que el nostre entorn ens permeti portar-los a terme):

  • Disminueix les distraccions de l’entorn: el televisor, tancar la porta si hi ha soroll, silenciar el telèfon mòbil, anar a una zona tranquil·la, etc.
  • Fer una tasca de la feina a la vegada: mantenir un espai laboral sense desordre i primer acabar una tasca abans de començar una altre.
  • Intenta fer les tasques diàries com una rutina, si pot ser amb el mateix ordre.
  • Fes descansos; descansa quan comencin a aparèixer els errors, han de ser regulars i poden incloure escoltar música, fer exercici o, simplement, res.
  • Fes les tasques difícils en el teu “millor moment del dia”.
  • En una conversa amb vàries persones demana que parlin d’una en una. 


Practica la teva capacitat d'atenció:


Exercicis per practicar l'Atenció (Font: Noir, M. (2009) Brócoli Para el Cerebro. Ed. McGrawHill):

Descarga
Exercici 1
Atenció 1.jpg
Imagen JPGE 89.4 KB
Descarga
Exercici 2
Atenció 2.jpg
Imagen JPGE 35.2 KB
Descarga
Exercici 3
Atenció 3.jpg
Imagen JPGE 76.0 KB
Descarga
Solucions Exercici 1
Solucions 1.jpg
Imagen JPGE 79.6 KB
Descarga
Solucions Exercici 2
Solucions 2.jpg
Imagen JPGE 17.6 KB
Descarga
Solucions Exercici 3
Solucions 3.jpg
Imagen JPGE 26.7 KB